Wat is communicatie?

Communicatie kan worden omschreven als iets waarbij iemand informatie overbrengt aan een ander, dit kan op verschillende manier. Denk bijvoorbeeld aan een simpel face to face gesprek, maar ook dat appje dat je verstuurd is communicatie. Communicatie kan ook zonder dat je daadwerkelijk praat met een ander, dit wordt non-verbale communicatie genoemd. Je kan namelijk een hoop informatie doorgeven aan anderen zonder dat je daadwerkelijk communiceert, denk bijvoorbeeld aan je houding of je gedrag. Wanneer je onderuit gezakt zit te luisteren naar iemand kan deze persoon aflezen van jouw houding en je gedrag dat het je misschien niet zoveel interesseert. Je kunt dus veel aan andere mensen aflezen waardoor je net als bij verbale communicatie informatie door krijgt. 

Communicatie is iets dat heel erg makkelijk klinkt, je zou toch zeggen dat het iets is dat vanzelf gaat omdat je het dagelijks doet? Toch kunnen er een hoop problemen voorvallen tijdens communicatie. Zo kunnen er bijvoorbeeld misverstanden ontstaan tussen de personen, dit kan komen doordat er bijvoorbeeld ruis was. Dit kan zijn omdat het bijvoorbeeld erg hard waaide buiten en jij een andere datum verstond doordat er zoveel wind te horen was. Ruis is iets waardoor de boodschap niet overkomt zoals hij had moeten overkomen. Ook kunnen er meningsverschillen of discussies ontstaan, dit kan een hoop verschillende redenen hebben.

Betere communicatie

Je communicatie skills verbeteren is altijd handig, niet alleen voor binnen een bedrijf maar ook gewoon voor jezelf als persoon. Daarom zullen hieronder enkele tips staan die je kunnen helpen om beter te communiceren.

  • Communiceren bestaat niet alleen maar uit praten, ook luisteren is hier een onderdeel van. Hierdoor begrijp je wat de ander zegt en kun je beter op de ander reageren, ook zorgt goed luisteren voor een gevoel van waardering bij de ander. 

  • Maak verhalen niet onnodig lang en zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar praat zodat je de ander ook de mogelijkheid biedt om te reageren. 

  • Zorg ervoor dat je een open houding hebt, dit zorgt voor een kleinere afstand en hierdoor wordt het gesprek gezien als persoonlijk.

  • Onthoud dat je het niet eens hoeft te zijn, dus je eigen mening geven tijdens een gesprek kan ook gewoon. 

  • Zoals hierboven al gezegd is kan je van lichaamstaal veel informatie halen, probeer dus ook daarop te letten bij de ander. Zo kan je zien hoe de ander iets oppakt en hoe je dus het gesprek verder kan voeren.

Communicatie training

Wanneer het met bovenstaande tips niet lukt om je communicatie beter te krijgen kun je altijd nog een communicatie training volgen. Bij dit soort trainingen leer je om doelgericht te communiceren, binnen het bedrijfsleven is communicatie de motor waarop uw organisatie loopt. Daarom is het ook belangrijk om dit goed te kunnen doen.

Uw advertentie hier?
Uw advertentie hier?
Terug naar
Gerelateerde artikelen